Po czym można poznać to, że na aukcji wystawiona jest trochę tańsza, prawie idealna chińska podróbka dualshock'a a nie prawdziwy japoński DualShock2 od SONY?
Po pierwsze duale są składane w chinach... oryginał czy podróbka, obydwa będą miały napis `Made in China`. Szczerze powiedziawszy kupując pad w blistrze trudno stwierdzić czy jest to oryginał czy podróbka pomijając kwestię oznaczenia koloru (o czym poniżej) i ceny.
Panuje opinia, ze te z napisem "black" na pudelku sa oryginalne ale ile w tym prawdy to nie wiem
Zgadza się, kupujac Duala w blistrze (inaczej pudełku) należy zwrócić w pierwszej kolejności uwagę czy znajduje się na nim napis z kolorem kontrolera. Trzymając blister tak jak pad w rękach powinieneś mieć opis w lewym dolnym rogu.
Jakie pytania zadawać sprzedawcy żeby wyciągnąć od niego czy tak naprawdę sprzedaje bubel czy podróbkę "SONY"?
1) Czy można zwrócić towar? :]
2) Czy kontroler jest oryginalny? Ważne by było to też w opisie aukcji bo bez tego magicznego słowa nie masz podstawy do zwrotu z powodu jego nieorginalności. Niby mozna się kłucić, ale ze słowem `oryginalny` masz zawsze o jeden argument więcej niż bez niego...
3) jak pracują przyciski?
4) ile pinów (z ich na nasze `bolców`) jest we wtyczce? oryginale duale dołączane do konsol (zdajsie) do v10 włącznie z edycjami specialnymi typu `satin-silver` (jak jest z PSTwo nie wiem) mają ich 9. Podróbka ma 8. Nie jest to regułą bo widziałem już oryginalne, sklepowe blistry z 8 pinami.
Mozesz zapytac sprzedawcy czy dostaniesz jakis dowod zakupu (paragon, faktura) ale tu chyba tez nie ma pewnosci
Warto tez poszukać aukcji w której towar wystawia sklep - większa szansa na to że pad będzie oryginalny, po drugie dostajesz gwarancje i po trzecie w większości wypadków nie ma problemu ze zwrotem.
Czyli po prostu na jakie elementy pada muszę zwrócić uwagę przy kupnie?
Tak jak powyżej, przy samym kupnie łatwo się nadziać... bo pudełko wszystkiego Ci nie powie. Natomiast napisze Ci na co zwrócić uwagę zaraz po kupnie i rozpakowaniu duala:
1) Obudowa. Powinna być kruczo-czarna z takimi jakby delikatnymi opiłkami metalu. Podróbki są jaśniejsze, wpadają w kolor szary. Druga sprawa chwyć pada solidnie w dwie łapy, skręć go i potłamś dość perfidnie - plastik powinien być solidny, twardy i nie ma prawa strzelać czy chrzęścić.
2) Przyciski. kółko, krzyrzyk, trójkąt itp muszą być wtopione głęboko w plastik - masochistycznie możesz potraktować krawędź któregoś z napisów nożykiem bo nie ma prawa się zetrzeć. Zarówno przyciski akcji jak i krzyrzak powinny pracować bezgłośnie - jakiekolwiek odgłosy nie są dopuszczalne. Podłacz też kontroler do konsoli lub kompa - pomasakruj krzyż bo w nieoryginalnych kontrolerach oprócz głośnej pracy zdarza mu się również przyciąć, podobnie potestuj pozostałe buttony.
3) Dioda... powinna być `wtopiona` w plastik, czyli znajdować się jakieś 2-3mm pod poziomem kontrolera (w nieoryginalnych dioda jest na równi z plastikiem, bądź tuż pod nim, a nawet wystaje ponad jego powierzchnię), powinna świecić jasno i nie być przekrzywiona na którąkolwiek stronę. Zwróć tez uwagę na przycisk Analog nad diodą - powinien on się znajdować prawie równo z obudową, wystaje 0.5-1mm ponad plastik (ledwo wyczuwalne po przejechaniu palcem), natoiast w części podróbek wystaje podobnie do przycisków start i select.
4) Grzybki powinny pracować miekko
5) Wibracje w oryginale są dość łagodne i w zasadzie bardzo ciche.
To chyba na tyle.
3.Czym różni się DualShock od PSX w porównaniu z DualShock'iem z PS2?
Główna róznica to wspomniane przez mojego przedmówcę analogowe przyciski. Zasada działania prosta np. w takim GT wciskasz mocniej i jedziesz szybciej. Czy warto w to inwestować? Jesli dokupujesz pada do PS2 to zdecydowanie tak, bo sporo gier tego wymaga i nie pograsz w multi bez DS2. Jeśli zaś chodzi o emulację czy podpięcie kontrolera do PSOne to nie ma to najmniejszego znaczenia - w obydu przypadkach analogowe buttony nie są obsługiwane.