Powyższe oznaczenie, nie wywodzi się jednak z prozaicznego braku sensownej grupy cyfr do oznaczenia kolejnej wersji aplikacji. Jest wynikiem 10 lat ciężkiej pracy wielu programistów, nieskończonych godzin testów, wprowadzania niezliczonych poprawek i kolejnych testów, co w rezultacie przekłada się na możliwość uruchomienia większości gier z przepastnej biblioteki tytułów dla konsoli PlayStation2. Wspomniane godziny prac, tysiące linii kodu, doprowadziły również PCSX2 do stanu, w którym zrobienie kolejnego skoku w przód spowoduje połamanie nóg i zgubienie większości dorobku targanego w plecaku przez ostatnie lata. Mówiąc wprost, kolejna większa zmiana w emulatorze wymaga rozwalenie tego co udało się osiągnąć dotychczas. Z tego właśnie powodu, autorzy postanowili opublikować wersję 1.0 programu i skupić swoją uwagę na pracach związanych z przyśpieszeniem oraz kompatybilnością emulatora... ale czy na pewno - przyjrzyjmy się najistotniejszym zmianom wprowadzonym w wersji 1.0.0:
- funkcje odpowiedzialne za jednostki przetwarzania równoległego zyskały własny wątek mogący korzystać z trzeciego rdzenia do emulacji VU1 oraz masę poprawek zwiększających prędkość i kompatybilność programu,
- od nowa napisano procedury obsługi interfejsu GIF które nieporównywalnie lepiej naśladują zachowanie konsoli,
- poprawiono obsługę zegarów, korygując błędy w obsłudze Path3, GS oraz wyświetlania obrazu w trybie progressive scan
- do wtyczki graficznej dodano możliwość regulacji parametrów obrazu (jasność, nasycenie, itp.), wprowadzono obsługę wygładzania FXAA w wersji 3.1, poprawiono obsługę tekstur, cieni i pamięci podręcznej, zwiększono stabilność pracy na komputerach z procesorami wielordzeniowymi oraz rozbudowano obsługę kodów CRC i hacków dla gier,
- błędy poprawiono też we wtyczce dźwiękowej, w tym obsługę odwróconej fazy, pętli i pogłosu oraz dodano możliwość regulacji siły sygnału wyjściowego,
- naprawiono problemy ze sterowaniem występujące przy korzystaniu z opcji szybkich zapisów
- nie zapomniano również o użytkownikach linuksa, który otrzymali wtyczki graficzne korzystające z dobrodziejstw OpenGL 4.2, usprawnioną obsługę kontrolerów i poprawiony interfejs,
- wreszcie, osoby nie znające języka angielskiego, w tym również Polacy, mogą się cieszyć w pełni zlokalizowaną wersją programu.