PSEmu.pl has detected visit from non-polish host. site to with google or hide this message.
Strona przechowuje informacje w plikach cookies, zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Możesz dokonać zmian zasad korzystania z ciasteczek w ustawieniach swojej przeglądarki i/lub UKRYĆ ten komunikat.
PSEmu: PlayStation Emulation
Final Fantasy 7 po polsku
Serwis PlayStation PlayStation 2 Forum IRChat
Działy
 · Strona główna
 · Aktualności
 · Artykuły
 · Download
 · Emulatory
 · F.A.Q.
 · Gry
 · Kompatybilność
 · Konsola

Szukaj



Znajomi
Proudly Hosted on Emulation64 server
Muzeum w Raccoon City: Resident Evil HQ
squarezone.pl - zaglab sie w swiat gier Square
PlayStation Portable Poland
Najwiekszy polski serwis poswiecony zagadnieniom we2002
Reklama

Info
PSEmu / PSePSXe
istnieje od 02-08-02,
czyli 6420 dni

Osób online: 11
Userów: 0
Gości: 11
Statystyki zbiorcze


Artykuły

[ Konfiguracje | Opisy | Wywiady | Inne ]



Xebra

Wstęp: Opisywany dziś emulator z czystym sumieniem określić można mianem zagadkowego i dość problematycznego programu. Choć aktualizowany dość często to zarówno na stronie domowej jak i w pliku archiwum nie ma informacji o jego możliwościach, zmianach w kolejnych odsłonach i co gorsze sposobie jego obsługi. Dlatego też postanowiłem poświęcić trochę czasu na rozgryzienie aplikacji i w efekcie końcowym macie przed oczami [między innymi] opis emulatora Xebra.

Główne okno emulatora
Rys. Główne okno emulatora.

Wymagania: Co prawda nie znalazłem informacji o minimalnych wymaganiach sprzętowych emulatora, aczkolwiek ze swych doświadczeń jestem w stanie jednoznacznie stwierdzić, iż te nie należą do najmniejszych. Może być to wynikiem analitycznego podejścia do problemu emulacji oraz słabej optymalizacji kodu, choć z powodu małej ilości informacji i bariery językowej każde wytłumaczenie będzie dobre. Tak czy siak, barierkę sprzętową ustawiłbym na następującej wysokości:

Wymagania minimalne:
  • Pentium III 700MHz
  • 256MB RAM
  • GeForce 2
Zalecane:
  • co najmniej Pentium IV 1500MHz
  • 512MB RAM
  • GeForce 3

Instalacja:... jest wręcz banalna i ogranicza się do ściągnięcia programu i rozpakowania pliku wykonywalnego (XEBRA.EXE) do dowolnego katalogu (np. C:\Xebra\) na dysku twardym.

Czynności wstępne: Do prawidłowego działania emulatora niezbędny jest OSROM, który trzeba własnoręcznie utworzyć z obrazu BIOSu konsoli PlayStation. W tym celu należy:

  1. zaopatrzyć się w BIOS konsoli np. SCPH-7502
  2. uruchomić emulator Xebra
  3. Z menu wybrać {File > Open > OS ROM Image}
  4. wybrać plik BIOSu
  5. a następnie w menu {Run > Run2 (Compile)}

Dzięki czemu naszym oczom ukaże się znany wszystkim BIOS konsoli, a plik OSROM zostanie nadpisany niezbędnymi do pracy emulatora danymi.

Konfiguracja: emulatora podobnie jak instalacja jest niezwykle łatwa, gdyż ze względu na prostotę emulatora ogranicza się do ustalenia wielkości okna {View > Width/Height} oraz skonfigurowania sterowania {View > Controler}. Tak więc, wybieramy interesującą nas wielkość obraz z menu, bądź dostosowujemy ją do własnych potrzeb przez zwyczajne skalowanie okna, po czym przypisujemy poszczególne klawisze jak pokazano na poniższym screenie.

Konfiguracja sterowania.
Rys. Konfiguracja sterowania.

Opis funkcji emulatora: Kolejnym punktem artykułu jest opis poszczególnych opcji emulatora dostępnych z poziomu menu nawigacyjnego, a są to:

1. Zakładka {File > Open} z następującymi poleceniami:
  • CDROM via SPTI - uruchamia grę z napędu CD, poprzez wybranie pliku wykonywalnego (SYSTEM.CNF) lub identyfikacyjnego (np. SCES_008.67).
  • CDROM Image - uruchamia grę z obrazu płyty przechowywanego na dysku twardym. Przy czym do uruchomienia gry z okna należy wybrać główny obraz płyty (*.bin, *.img, *.iso, itd.) a nie pliki pomocnicze / dodatkowe (*.cue, *.ccd, *.sub, etc.).
  • OSROM Image - ładuje i uruchamia BIOS konsoli. Opcja odpowiedzialna także ża utworzenie pliku OSROM, wymaganego do poprawnej pracy emulatora.
  • Memory Card 1 Image - ładuje memorkę z wybranego pliku do slotu nr 1. Opcja imituje włożenie memorycarda do pierwszego portu pamięci.
  • Memory Card 2 Image - ładuje memorkę z wybranego pliku do slotu nr 2. Opcja imituje włożenie memorycarda do drugiego portu pamięci.
  • Running Imane - ładuje tzw. SaveState czyli szybki zapisu stanu gry, wykonywany z poziomu emulatora.
2. Zakładka {File > Save} z następującymi poleceniami:
  • Main Memory Image - tworzy plik ze zrzutem pamięci [prawdopodobnie wykorzystywanym później przy debuggowaniu, wykrywaniu i naprawianiu błędów]
  • Memory Card 1 Image - zapisuje memorykard z pierwszego slotu do wskazanego pliku na dysku twardym.
  • Memory Card 2 Image - zapisuje memorykard z pierwszego slotu do wskazanego pliku na dysku twardym.
  • Running Imane - tworzy tzw. SaveState, inaczej mówiąc tworzy plik z szybkim zapisem stanu gry bezpośrednio z poziomu emulatora.
3. Zakładka {File > Exit} - kończy pracę emulatora.

4. Zakładka Run z następującymi poleceniami:
  • Run1 (Interprete) - rozpoczyna / wznawia proces emulacji w trybie interpretatora. Najwolniejsza metoda emulacji konsoli.
  • Run2 (Compile) - rozpoczyna/wznawia proces emulacji w trybie rekompilatora. Metoda emulacji znacznie szybsza od trybu interpretatora.
  • Run3 (Compile2) - rozpoczyna/wznawia proces emulacji w trybie rekompilatora z restem wyświetlane grafiki (aczkolwiek proces emulacji jest kontynuowany). Metoda nieznacznie szybsza od powyższej (Compile).
  • Pause - wstrzymuje proces emulacji.
  • Reset - resetuje (uruchamia od poczatku) proces emulacji. Odpowiednik przycisku Reset w konsoli.
  • Open Shell - opcja imituje operacje otwarcia klapki konsoli. Przydatne w przypadku gier wielopłytowych, gdy należy zmienić nośnik w czasie rozgrywki (bez resetowania).
  • Close Shell - opcja imituje operacje zamknięcia klapki konsoli.
5. Zakładka View z następującymi poleceniami:
  • Video Output - wyświetla menu z ustawieniami wideo odpowiedzialne za rozciąganie (stretch), buforowanie (frame buffer), cykle rysowani / wyświetlania (drawing / display cycles) obrazu oraz synchronizacje pionową ww. cykli (v-sync.). Dla najlepszego efektu i najszybszej pracy emulatora polecam poeksperymentować poszczególnymi opcjami, aczkolwiek osobiście najlepsze wyniki otrzymałem przy następujących ustawieniach >

    Konfiguracja wideo.
    Rys. Konfiguracja wideo.

  • Sound Output - jak podejrzewam w przyszłości pojawią się tutaj ustawienia odpowiedzialne za generowany w czasie emulacji dźwięk. Na razie jest pusto.
  • CD-Rom Drive - ustawienia związane z obsługa napędu CD/DVD. W chwili obecnej bardziej o charakterze informacyjnym aniżeli umożliwiające zabawę opcjami. Można rzucić okiem, ale jakakolwiek ingerencja jest zbędna.
  • Log Output - opcja umożliwia zrzucenie statusu poszczególnych składowych programu odpowiedzialnych za emulację CPU / GPU / SPU / CD / Mem / DMA etc. do logu.
  • Width / Height - umożliwia skalowanie wielkości (szerokości / wysokości) okna do zdefiniowanych wartości np. W: 640 H:480 px
6. Zakładka Help z następującymi poleceniami:
  • Help - wyświetla krótki, całkowicie nieczytelny plik tekstowy z jak mniemam pomocą.
  • About - wyświetla informacje o programie.

Odpalamy: A teraz słów kilka jak uruchamiać (nie tylko) gry na emulatorze. Ze względu na dostępne opcje procedure odpalania możemy podzielić na trzy przypadki:

1) Uruchamianiae BIOSu

    a) z menu emulatora wybieramy { File > Open > OSROM Imane }
    b) po czym w oknie dialogowym wybieramy interesujący nas BIOS np. SCPH-7502
    z) w przypadku chęci zmiany OSROMu należy wybrać inny BIOS a emulator samodzielnie nadpisze plik systemowy.

2) Uruchamianie gier z napędu CD/DVD

    a) z menu emulatora wybieramy { File > Open > CDROM via SPTI } b) po czym w oknie dialogowym wybieramy pliku wykonywalny (SYSTEM.CNF) lub identyfikacyjny (np. SCES_008.67) z) jeśli po otwarciu katalogu napędu naszym oczom ukazuje się pusty folder należy się upewnić, iż w ustawieniach eksploratora windows mamy włączone wyświetlanie plik ukrytych i systemowych.

3) Uruchamianie gier z obrazu ISO

    a) z menu emulatora wybieramy { File > Open > CDROM Image } b) po czym w oknie dialogowym wybieramy pliku obrazu z) warto jednak zaznaczyć, że należy wybrać główny obraz płyty (*.bin, *.img, *.iso, itd.) a nie pliki pomocnicze / dodatkowe (*.cue, *.ccd, *.sub, etc.).

Kompatybilność: Jeżeli wykonałeś wszystkie czynności tak jak opisano powyżej, a emulator zamiast uruchomić grę przeszedł do BIOSu to prawdopodobnie gra nie jest obsługiwana przez Xebrę. Natomiast krótką lista tytułów, które sprawdziłem podczas pisanie tego tekstu znajdziecie w TYM temacie.

Na tym zakończę swe wywody, mając cichą nadzieję, iż dzięki informacjom zawartym w tym artykule liczba nieprzychylnych i tendencyjnych (jak to zmusić do działania?) komentarzy w niusach poświęconych Xebrze drastycznie się zmniejszy ;]


[ powrót ]

"; ?>