PSEmu.pl has detected visit from non-polish host. site to with google or hide this message.
Strona przechowuje informacje w plikach cookies, zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Możesz dokonać zmian zasad korzystania z ciasteczek w ustawieniach swojej przeglądarki i/lub UKRYĆ ten komunikat.
PSEmu: PlayStation Emulation
Reklama w serwisie PSEmu.pl
Serwis PlayStation PlayStation 2 Forum IRChat
Działy
 · Strona główna
 · Aktualności
 · Artykuły
 · Download
 · Emulatory
 · F.A.Q.
 · Gry
 · Kompatybilność
 · Konsola

Szukaj



Znajomi
Proudly Hosted on Emulation64 server
Muzeum w Raccoon City: Resident Evil HQ
squarezone.pl - zaglab sie w swiat gier Square
PlayStation Portable Poland
Najwiekszy polski serwis poswiecony zagadnieniom we2002
Reklama

Info
PSEmu / PSePSXe
istnieje od 02-08-02,
czyli 6420 dni

Osób online: 11
Userów: 0
Gości: 11
Statystyki zbiorcze


Artykuły

[ Konfiguracje | Opisy | Wywiady | Inne ]



P.E.Op.S. Soft Driver

Wstęp: W dzisiejszych rozważaniach przyjrzymy się bliżej pluginowi P.E.Op.S. Soft Driver, który zarówno pod względem kompatybilności jak i niskiemu pochłanianiu zasobów komputera czy nawet jakości wyświetlanego obrazu w dwuwymiarowych grach stanowi doskonałą alternatywę dla używanych powszechnie wtyczek autorstwa Pete`a.

Wymagania: Jako, że plugin nie wykorzystuje dobrodziejstw akceleracji graficznej do jego obsługi wystarczy karta graficzna wyposażona w 2MB pamięci, zdolna do wyświetlania obrazu w 16 lub 32-bitowej palecie kolorów. Co się tyczy systemów Linux, sprawą oczywistą jest że wtyczka do prawidłowego działania wymaga środowiska graficznego X.

Instalacja: Podobnie jak w przypadku większości pluginów instalacja wtyczki pod systemami Windows ogranicza się do rozpakowania pliku *.dll z archiwum do podfolderu PLUGINS emulatora. Jeśli chodzi o systemy Linux to sprawa jest troszkę trudniejsza gdyż oprócz skopiowania pliku "libgpuPeopsSoftX.so.1.0.x" do folderu z pluginamy należy również skopiować plik konfiguracyjny "gpuPeopsSoftX.cfg" do głównego katalogu emulatora (ew. do katalogu domowego).

Konfiguracja P.E.Op.S. Soft Driver
Rys. Podstawowa konfiguracja pluginu P.E.Op.S. Soft Driver.

Konfiguracja: P.E.Op.S. Soft Driver oferuje następujące opcje konfiguracyjne:

Rendering device – plugin umożliwia wybór karty graficznej za pomocą, której wyświetlany będzie obraz. Opcja skierowana dla osób posiadających więcej niż jedną kartę grafiki np. GF2 w slocie AGP jako podstawową kartę i VooDoo 1/2/3 w slocie PCI jako dodatkowy akcelerator.

Resolution & Colors – sekcja pozwala wybór kilku parametrów pracy wtyczki wideo tj.:

  • Tryb pracy – pełnoekranowy (fullscreen mode) bądź wyświetlanie obrazu w oknie (window mode).
  • Rozdzielczość – dla trybu pełnoekranowego mamy możliwość wybrania optymalnej rozdzielczości za pomocą rozwijanego pola zawierającego wszystkie tryby obsługiwane przez naszą kartę / monitor. Natomiast dla trybu pracy w oknie możemy samodzielnie zdefiniować rozdziałkę wpisując w sekcji „Size” odpowiednie wartości np. 640x480 lub 800x600.
  • Kolor – liczbę dostępnych kolorów możemy wybrać z okienka „Color depth”, przy czym warto zwrócić uwagę na fakt, że dla uzyskania lepszej prędkości emulacji bądź w przypadku korzystania z kart VooDoo 1 & 2 głębia kolorów powinna zostać ustawiona na wartość 16 Bit.

Stretching – w najprostszym przypadku opcja pozwala na rozciągniecie obrazu do wielkości okna / ekranu, jednakże w przypadku wtyczki P.E.Op.S. mamy również do wyboru kilka zaawansowanych trybów filtrowania obrazu znacząco polepszających jakość wyświetlanej grafiki. Tak oto wybrać możemy pomiędzy następującymi trybami:

  • Stretch to full window size – rozciągniecie obrazu do wielkości okna, brak dodatkowych efektów/filtrów.
  • Scale to window size – skalowanie obrazu do wielkości okna z zachowaniem PSXowych proporcji (wielkość obrazu w pionie >> w poziomie), brak dodatkowych efektów/filtrów.
  • [Super]2xSAI stretching – filtrowanie tekstur oparte na algorytmie [Super]2xSAI (wygładzenie tekstur) z dodatkowym rozciągnięciem obrazu do wielkości okna. Opcja wymaga szybkiego CPU.
  • [Super]2xSAI unstretched – filtrowanie tekstur oparte na algorytmie [Super]2xSAI (wygładzenie tekstur) bez rozciągania obrazu do wielkości okna. Opcja wymaga szybkiego CPU.
  • SuperEagle stretching – filtrowanie tekstur oparte na algorytmie SuperEagle (wyostrzanie tekstur) z dodatkowym rozciągnięciem obrazu do wielkości okna. Opcja wymaga szybkiego CPU.
  • SuperEagle unstretched – filtrowanie tekstur oparte na algorytmie SuperEagle (wyostrzanie tekstur) bez rozciągania obrazu do wielkości okna. Opcja wymaga szybkiego CPU.
  • Scale2x stretching – filtrowanie tekstur oparte na algorytmie Scale2x (wygładzenie tekstur) z dodatkowym rozciągnięciem obrazu do wielkości okna. Opcja wymaga szybkiego CPU.
  • Scale2x unstretched – filtrowanie tekstur oparte na algorytmie Scale2x (wygładzenie tekstur) bez rozciągania obrazu do wielkości okna. Opcja wymaga szybkiego CPU.

Dithering – algorytm umożliwiający wyświetlenie większej liczby kolorów, niż pozwala na to sprzęt graficzny. Cel ten osiągany jest przez ułożenie (zmieszanie) kilku sąsiadujących pikseli w kolorach z palety w regularny wzór, który symuluje „brakujący” kolor. W ten sposób poszczególne przejścia pomiędzy poligonami ulegają wygładzeniu, a jakość wyświetlanej grafiki znacząco wzrasta. W pluginie P.E.Op.S. Soft Driver do wyboru mamy trzy tryby ditheringu:

  • No dithering – brak ditheringu = najszybszy tryb / najszybsza emulacja.
  • Game depended – dithering zostaje aktywowany jedynie w przypadku gier, które tego wymagają (czyt. wykorzystują instrukcje związane z tym algorytmem).
  • Always – plugin wykorzystuje dithering przez cały czas swojego działania, dzięki czemu jakość wyświetlanego obrazu stoi na bardzo wysokim poziomie, ale spadek prędkości emulacji jest widoczny na słabszych sprzętach.

Framerate – to zestaw funkcji odpowiedzialnych za szybkość wyświetlanej animacji w jej skład wchodzą następujące opcje:

  • Transparent FPS display – zaznaczenie opcji spowoduje wyświetlanie podręcznego menu jako samego tekstu (bez obramowania).
  • Show FPS display on startup – znaczenie opcji spowoduje wyświetlanie podręcznego menu zaraz po uruchomieniu gry.
  • Key configuration – pozwala zmienić domyślną klawiszologię odpowiedzialną za obsługę menu podręcznego wtyczki graficznej.
  • Use FPS Limit – znaczenie opcji spowoduje ograniczenie prędkości emulacji do zadanej wartości, przy czym dodatkowo należy wybrać jeden z dwóch poniższych wariantów.
  • Autodetect FPS – ograniczenie prędkości wyświetlanej grafiki dobierane automatycznie przez emulator z ówagi na lokalizację (PAL / NTSC) danej gry.
  • FPS limit (10-200) – ręczne zdefiniowanie ilości wyświetlanych klatek na sekundę w przedziale od 10 do 200 fps`ów. Domyślnie wartość powinna wynosić 50 dla gier w systemie PAL i 60 dla NTSC.
  • Use Frame skipping – umożliwia automatyczne pomijanie pewnego zakresu klatek animacji w celu zwiększenia prędkości emulatora.

Na pozostałe opcje (Options) konfiguracyjne plugiinu składają się:

  • Scanlines mode – tryb przeplotu, czyli znane z TV wyświetlanie co drugiej linii obrazu dostępne w trzech wariantach: „disabled – czyli opcja wyłączona, ”„standard” – dla większości przypadków oraz „double blitting” – dla kart firmy nVidia, które mają problemy z poprzednim trybem.
  • Use system memory – włączenie opcji spowoduje wykorzystywanie pamięci operacyjnej komputera jako bufora karty graficznej, w rezultacie, czego zniknie kilka fps`ów, ale wraz z nimi ulotni się pełnoekranowe filtrowanie na kartach nVidii.
  • Wait vsync – synchronizuje prędkość wyświetlanej grafiki z częstotliwością odświeżania monitora. Opcja może spowodować zwolnienie animacji, ale dokuczliwe smużenie ekranu na pewno zniknie.
  • Stop screen saver – wyłącza wygaszasz ekranu oraz zarządzanie energią w czasie pracy wtyczki. Opcja nie działa pod systemami Win95 i WinNT 4, na których powoduje pad systemu.
  • Debug mode – uaktywnia kilka opcji przydatnych programistom i beta-testerom.

Podobnie jak w większości dostępnych wtyczek wideo również i w P.E.Op.S. Soft Driver występuje sekcja Special game fixes zawierająca „łatki” dla problematycznych gier, a są to.:

  • Odd/even bit hack – umożliwia poprawną obsługę gry Chrono Cross pod ePSXe 1.5.2.
  • Expand screen width – umożliwia wyświetlanie pełnego obrazu w dwuwymiarowych bijatykach ze stajni Capcom`u.
  • Ignore black brightness color – umożliwia poprawną obsługę gry Lunar.
  • Disable coord check – umożliwia poprawną obsługę gier tj.: PAL-owy Tekken 3.
  • Use low-res fps timer – ulepsza współpracę wtyczki ze starymi płytami głównymi.
  • Use PC fps calculation – zwiększa płynność niektórych gier.
  • Lazy screen updates – umożliwia poprawną obsługę gry Pandemonium 2.
  • Use old frame skipping – pomija, co drugą klatkę animacji, co znacząco zwiększa płynność emulacji na słabszych komputerach.
  • Repeated flat tex triangles – umożliwia poprawną obsługę gry Dark Forces.

Kolejnym podobieństwem względem pozostałych wtyczek graficznych jest menu kontekstowe / podręczne za pomocą, którego możemy w trakcie gry zmienić wartości kilku opcji. Do obsługi ów menu służą następujące klawisze:

  • Delete – pokazuje / ukrywa menu kontekstowe.
  • Insert – pokazuje okienko pomocy podręcznej.
  • Home – zmniejsza wartość wybranej opcji.
  • End – zwiększa wartość wybranej opcji.
  • Page Up – przejście do poprzedniej opcji.
  • Page Down – przejście do kolejne opcji.

Oczywiście na powyższych przyciskach dostępna klawiszologia się nie kończy, ponieważ do użytku mamy także następujące skróty klawiszowe:

  • <Alt + Enter> – przełącza emulator pomiędzy pracą w oknie i na pełnym ekranie.
  • <F8> – zapisuje zrzut ekranu do podfolderu „snap” emulatora.
  • <F12> – włącza podgląd stanu pamięci graficznej w trybie debugowania.
  • <-> na klawiaturze numerycznej – synchronizuje prędkość wyświetlanej grafiki z częstotliwością odświeżania monitora.
  • <*> na klawiaturze numerycznej – rozpoczyna / kończy zapis sygnału wideo do pliku AVI.

Skoro już mowa o plikach AVI to warto wspomnieć, że wtyczka P.E.Op.S. Soft Driver jako jedna z niewielu umożliwia bezpośrednie przechwytywanie sygnału wideo do plików AVI. Co więcej po kliknięciu w przycisk „ Recording options […]” dostępnych mamy kilka ciekawych opcji tj.:

  • Standard/Custom Video Size – gdzie możemy zdefiniować rozmiar przechwytywanego obrazu.
  • Frame Rate Scale – gdzie definiujemy szybkość przechwytywania np. przechwyć co 1 / 2 / 3 klatkę.
  • Compresion – gdzie wybieramy głębię kolorów użytą przy przechwytywaniu np. 16 bit.
  • Configure – przycisk, pod którym możemy wybrać i skonfigurować kodek wykorzystywany do przechwytywania sygnału.

Oprócz wszystkich wspomnianych opcji w pluginie mamy do dyspozycji kilka przycisków tj.:

  • Fast / Nice – kliknięcie spowoduje automatyczne skonfigurowanie pluginu zgodnie ze zdefiniowanymi przez autorów ustawieniami.
  • Copy settings to clipboard – bardzo przydatna opcja umożliwiająca skopiowanie wszystkich ustawień pluginu do schowka przez dzięki czemu ich późniejsze wstawienie np. na forum jest banalnie proste i ogranicza się jedynie do wciśnięcia znanej i lubianej :] kombinacji <Ctrl+V>.
  • Oraz standardowe OK i Anuluj, które nie wymagają komentarza.

Na tym zakończę opis wtyczki P.E.Op.S. Soft Driver – mam nadzieję, że dzięki artykułowi przybliżyłem Wam temat obsługi wideo pod ePSXe i kilka pojęć z nim związanych.


[ powrót ]

"; ?>