PSEmu.pl has detected visit from non-polish host. site to with google or hide this message.
Strona przechowuje informacje w plikach cookies, zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Możesz dokonać zmian zasad korzystania z ciasteczek w ustawieniach swojej przeglądarki i/lub UKRYĆ ten komunikat.
PSEmu: PlayStation Emulation
Serwis PlayStation PlayStation 2 Forum IRChat
Działy
 · Strona główna
 · Aktualności
 · Artykuły
 · Download
 · Emulatory
 · F.A.Q.
 · Gry
 · Kompatybilność
 · Konsola

Szukaj



Znajomi
Proudly Hosted on Emulation64 server
Muzeum w Raccoon City: Resident Evil HQ
squarezone.pl - zaglab sie w swiat gier Square
PlayStation Portable Poland
Najwiekszy polski serwis poswiecony zagadnieniom we2002
Reklama

Info
PSEmu / PSePSXe
istnieje od 02-08-02,
czyli 6419 dni

Osób online: 11
Userów: 0
Gości: 11
Statystyki zbiorcze


Artykuły

[ Konfiguracje | Opisy | Wywiady | Inne ]



Grafika „full-wypas”

Co pewien czas na forum znajdują się wpisy osób ogarniętych syndromem „nowej technologii”, którzy w pogoni za najnowszymi osiągnięciami techniki w dziedzinie sprzętu pragną przełożyć swe upodobania do najnowszych procków i kart graficznych na temat emulacji zadając tym samym pytania typu „Jak uzyskać najlepszą grafikę w grze XYZ?” czy „Jakie są najlepsze / najbardziej optymalne ustawienia dla mojego Radeona 9X00?”. Głównie dla nich poświęcony jest ten tekst (choć innym też może przypaść do gustu), w którym z grubsza opiszę jak dobrać i skonfigurować wtyczkę graficzną by wycisnąć ósme poty z naszego „kosmicznego kombajnu”.

Jak każdy doskonale się orientuję doboru odpowiednich pluginów dokonujemy ze względu na dwa czynniki, a mianowicie: posiadany sprzęt oraz ze względu na tytuł jaki chcemy odpalić. W przypadku tegoż artykułu z góry założyć można, że pod blachą naszej obudowy znajduje się krzemowy potwór, w skład którego wchodzi sprzęt równy bądź lepszy niż: 2Gigowy procesor, 512MB Ramu (najlepiej DDR) i porządna karta graficzna (z min. 64MB DDRów) obsługująca standard DX8* z odpowiednio ustawionym opcjami AA i FA*. Dzięki temu spokojnie pominiemy kryterium hardware`owe i zajmiemy się podziałem ze względu na obsługiwane gry, a dokładniej na:

1) Gry dwuwymiarowe
2) Gry trójwymiarowe
3) Gry z grafiką mieszaną


1) Gry dwuwymiarowe - w skrócie 2D.

Jeśli uważacie, że dwuwymiarowe gry to przeżytek, to jesteście w błędzie. PSX, podobnie jak każdy inny system ma do zaoferowania całą paletę doskonałych gier 2D, które nierzadko biją na głowę większość tytułów przeniesionych w trzeci wymiar. Do tej nokautującej grupy zaliczyłbym np. tytuły tj: MegamanX6, Marvel vs. Capcom, Capcom vs. SNK, Final Fantasy 6 i Parappa the rapper.

Ale do rzeczy – choć za najlepszy plugin dla dwuwymiarowych gier powszechnie uznawany jest P.E.Op.S. Soft Driver po kilku testach okazało się, że można osiągnąć efekty nawet lepsze niż jednoczesne zastosowanie filtrów Super2xSAI i połączeniu z cieniowaniem poligonów. A wszystko to za sprawą starych i sprawdzonych wtyczek Pete`s GPU, a dokładniej połączeniu opcji „Hi-res textures: 2xSAI” i „screen smoothing” w nich zawartych. Co więcej przy takiej konfiguracji wskazane jest wyłączenie filtrowania tekstur przez wtyczkę, co nie tylko zwiększy prędkość emulacji, ale sprawi, że tekst będzie wyglądał tak jak należy czyli ładnie. Ze względu na fakt, że gry 2D nie korzystają przeważnie (przynajmniej ja się z takim czyś nie spotkałem) z efektów tj.: wiry i rozmycia spokojnie możemy ustawić opcje „Framebuffer texture” na wartość 1 czyli „Black”, a „Framebuffer access” na 0 (Emulated vram) bo przecież kilka dodatkowych fps`ów nigdy nie zawadzi. Oto ustawienia z jakich korzystam w Pete`s OpenGL 1.74 przy tytułach 2D:



Resolution/Color:
- 1024x768 Fullscreen mode [32 Bit]
- Keep psx aspect ratio: off

Textures:
- B8G8R8A8
- Filtering: 0
- Hi-Res textures: 1
- VRam size: 128 MBytes

Framerate:
- FPS limitation: on
- Frame skipping: off
- FPS limit: Auto

Compatibility:
- Offscreen drawing: 3
- Framebuffer texture: 1
- Framebuffer access: 0
- Alpha multipass: on
- Mask bit: on
- Advanced blending: on

Misc:
- Scanlines: off
- Line mode: off
- Unfiltered FB: off
- 15 bit FB: off
- Dithering: off
- Screen smoothing: on
- Screen cushion: off
- Game fixes: off

A oto uzyskany dzięki nim efekt.


2) Gry trójwymiarowe - w skrócie 3D.

Czyli to, co młodociani zapaleńcy lubią najbardziej. Pomimo, że konsola PlayStaion liczy sobie już ładnych parę lat, wydane zostało na nią kilkadziesiąt doskonałych tytułów, które nawet w chwili obecnej biją na głowę swych PC-towo, -gatunkowych konkurentów... Wymienić warto choćby wspaniałe gry tj.: ISS PE2, Tekken 3, GT2, Crash Bandicote 3 oraz całą masę im podobnych. Dzięki najnowszym cudom techniki gry ów nie tyko będą kładły PC-towe odpowiedniki na łopaty pod względem grywalności (potocznie zwanej miodem), ale również będą dorównywały im pod względem oprawy graficznej.

Zastanawianie się nad wyborem pluginu graficznego w tej kategorii jest chyba zbyteczny, Pete`s GPU rządzi... wróćmy jednak do tematu bo czas najwyższy przedstawić ustawienia dla trójwymiarowych gier.



Resolution/Color:
- 1024x768 Fullscreen [32 Bit]
- Keep psx aspect ratio: off

Textures:
- R8G8B8A8
- Filtering: 6
- Hi-Res textures: 1
- VRam size: 0 MBytes

Framerate:
- FPS limitation: on
- Frame skipping: off
- FPS limit: Auto

Compatibility:
- Offscreen drawing: 3
- Framebuffer texture: 2
- Framebuffer access: 0
- Alpha multipass: on
- Mask bit: on
- Advanced blending: on

Misc:
- Scanlines: off
- Line mode: off
- Unfiltered FB: off
- 15 bit FB: off
- Dithering: off
- Screen smoothing: on
- Screen cushion: off
- Game fixes: off

Jak widzicie w ustawieniach nastąpiły pewne zmiany, a mianowicie:
- Filtrowanie zostało zwiększone do wartości 6 dzięki czemu zarówno obiekty trójwymiarowe jak i spite`y nabiorą przyjemnego dla oka wygładzenia w najlepszym wydaniu.
- Zwiększona została również wartość opcji ”Framebuffer texture” dzięki czemu w grach tj.: „Crash Bandicote 3”, „Ape Escape” czy „Dragon Valor” widoczne będą efekty tj.: wiry czy rozmycia ekranu.

A oto efekt uzyskany dzięki powyższym ustawieniom.


3) Gry z grafiką mieszaną – skrótu brak.

Jak zrobić takiego przekładańca? Bardzo prosto, wystarczy wziąć półtora kilo doskonale wyglądających modeli 3D i dwa tuziny pre-renderowanych teł wszystko doprawić niesamowitymi efektami świetlnymi, szczyptą doskonałego humoru i całą masą miodu. Równie ciekawe efekty uzyskac można przez mieszanie trójwymiarowych teł z dwuwymiarowymi postaciami. Choć taki mieszaniec jest mało znany pośród wszelkiej maści PC-towych wyjadaczy, to wśród PSX-maniaków (a w szczególności fanów gatunku jRPG) nie jest żadną nowością, gdyż właśnie na takiej mieszance pracują najbardziej zakręcone i niesamowite RPG-ki tj.: Final Fantasy 7, 8 i 9, ChronoCross, Breath of Fire 3 i 4, XenoGears, Wild Arms i cała masa innych, doskonałych tytułów.

Wracając jednak do kwestii ustawień – znów należy dokonać paru zmian, a mianowicie: zmniejszyć filtrowanie do wartości 2, co by czcionka w dialogach nie miała grubości 1mm oraz zmienić wartość opcji „Framebuffer texture” i „Framebuffer access” co jest sprawą bardzo istotną zważywszy na fakt, że 90% „mieszańców” korzysta ze specyficznych efektów z którymi nie poradzą sobie ustawienia zarówno dla gier 2D jak i 3D. Tak czy owak oto ustawienia dla gier z hybrydową grafiką:



Resolution/Color:
- 1024x768 Fullscreen [32 Bit]
- Keep psx aspect ratio: off

Textures:
- R8G8B8A8
- Filtering: 2
- Hi-Res textures: 1
- VRam size: 128 MBytes

Framerate:
- FPS limitation: on
- Frame skipping: off
- FPS limit: Auto

Compatibility:
- Offscreen drawing: 3
- Framebuffer texture: 2
- Framebuffer access: 4
- Alpha multipass: on
- Mask bit: on
- Advanced blending: on

Misc:

- Scanlines: off
- Line mode: off
- Unfiltered FB: off
- 15 bit FB: off
- Dithering: off
- Screen smoothing: on
- Screen cushion: off
- Game fixes: off

I efekt ich działania



Legenda:

  • „Karta graficzna obsługująca standard DX8” – to karty z serii GeForce 3, GeForce 4Ti, GeForce FX, ATI Radeon 8500, ATI Radeon 9500, ATI Radeon 9700 i nowsze.
  • „odpowiednio ustawionym AA i FA” – dla uzyskania maksymalnej jakości obrazu w panelu sterowania kartą graficzną należy ustawić opcję AntyAliasowania (w przypadku kart ze stajni ATI opcja nosi nazwę SmoothVision) i Filtrowania Anizotropowego na poziom 4x lub wyższy.

[ powrót ]

"; ?>