PSEmu.pl to witryna poświęcona emulacji PlayStation,
czyli tematyce oprogramowania umożliwiającego uruchamianie gier z konsol PS1, PS2, PS3 i PSP na urządzeniach pracujących pod kontrolą systemów Windows, Linux, macOS, iOS oraz Android.
Jeżeli po raz pierwszy spotykasz się z pojęciem emulacji, serdecznie zapraszam do lektury tutejszego wstępniaka, który w przystępny sposób opisuje powody dla których powstał i do dziś funkcjonuje niniejszy serwis. Natomiast do tekstu zatytułowanego Inicjatywy odsyłam wszystkich łaknących konkretnych informacji o czynnościach prowadzonych w ramach działalności PSEmu.pl
Z kolei poniżej, najnowsze wieści dotyczące zmian na stronie oraz wiadomości poświęcone pracom nad nowymi wersjami emulatorów.
Aktualności:
Tradycyjnie po publikacji stabilnej odsłony PPSSPP, pojawia się wersja z poprawkami, eliminująca najistotniejsze błędy poprzednika. Przyjrzyjmy się, co umknęło uwadze autorów przy okazji wydania oznaczonego numerem 1.17
Względem opisanych uprzednio wersji, lista najistotniejszych zmian wprowadzonych do opublikowanej 4 lutego 2024 r. wersji oznaczonej numerem v1.17.1 obejmuje zakresem między innymi:
- usunięto błędy powodujące wyświetlanie zielonych artefaktów na urządzeniach wykorzystujących układy graficzne PowerVR;
- zaktualizowano bibliotekę libchdr do wersji wspierającej algorytm zstd;
- usprawniono działanie interfejsu graficznego;
- tymczasowo wyłączono obsługę wygładzania MSAA na układach Adreno;
- usunięto błędy uniemożliwiające poprawne działanie kontrolerów podczas pauzowania procesu emulacji;
- zwiększono kompatybilność programu, usprawniając emulację gier takich jak… Resistance, Tokimeki Memorial 4, UFC 2010;
Zapraszam do tutejszej pobieralni, gdzie trafiła... najnowsza, stabilna wersja emulatora przeznaczona dla mobilnych urządzeń wykorzystujących systemy Android oraz iOS, jak również dużych maszyn pracujących pod kontrolą systemów macOS oraz Windows... a dla hardkorów kod źródłowy do samodzielnej kompilacji.
Wśród materiałów zaktualizowanych z początkiem bieżącego roku zabrakło wpisu poświęconego wielokrotnie opisywanemu i niejednokrotnie chwalonemu emulatorowi szaraczka pn. PCSX-Redux. Czas uzupełnić materiały.
Tym samym, uprzejmie donoszę o zmianach jakie od czasu poprzednio opisanych wersji, znalazły się w kodzie wydanego 16 marca 2024 r. i oznaczonego jako 0.18500 programu. Najistotniejsze z nich to m.in.:
- usprawniono generowanie 16.bitowych tekstur;
- rozbudowano procedury testujące działanie DMA;
- usprawniono odczyt danych z nośników wielościeżkowych;
- dodano możliwość wczytywania danych z plików skompresowanych w formacie zip;
- zoptymalizowano emulację wywołań FFI;
- zaimplementowano mechanizm opróżniania pamięci podręcznej;
- dodano obsługę narzędzia LuaCov do analizy działania skryptów;
- usprawniono emulację dźwięku w zakresie obsługi ADPCM oraz XA;
- zoptymalizowano emulację kontrolerów i usunięto błędy powodujące nieprawidłowe rozpoznawanie przycisków wciskanych jednocześnie na padach;
- usprawniono emulację GTE i zaimplementowano obsługę rejestrów GTE do wbudowanego API psyqo;
- zoptymalizowano emulację adsr na podstawie mechanizmów DrHell'a;
- zaimplementowano mechanizmy GPU usprawniające przetwarzanie dużych pakietów danych wygenerowanych z pomocą biblioteki psyqo;
- dodano funkcje generujące krzywe Beziera za pomocą biblioteki psyqo;
- wdrożono programowy mechanizm sortowania danych przesyłanych do GPU na podstawie wyliczonej wartości Z, zaimplementowano wsparcie dla metod OT i OTC;
- zaktualizowano angielską lokalizację programu oraz tłumaczenie w języku hiszpańskim i polskim;
- zaktualizowano zewnętrzną bibliotekę gdb do wersji 14.1, libFFmpeg do wersji 5.1.3, glfw do wersji 3.4.0, uwzględniono również najnowsze wydania bibliotek curl, ELFIO, imgui, libuv, luv, miniaudio, sdl-gamecontrollers oraz zlib;
Aktualne wydanie emulatora, przeznaczone dla systemów Windows , jak również Linuks oraz macOS znajdziecie w tutejszym dziale Pliki.
Autorzy RPCS3 oficjalnie poinformowali o rozpoczęciu nowego cyklu rozwojowego projektu i związanego z nim przejścia na kolejną cyfrę w oznaczeniu wersji emulatora.
Wraz z powyższą informacją publikuję standardowe statystyki określające zakres prac, jakie wykonano pomiędzy kolejnymi wydaniami aplikacji. Opisywana analiza dla tytułowej wersji 0.0.31 przedstawia się następująco:
62 dni programowania
16 osób wprowadzających zmiany
254 wprowadzonych zmian
325 plików poddanych edycji
24 555 linijki dodanego oraz 12 301 usuniętego kodu
Zapraszam do działu Pliki, gdzie znajduje się publikowany na bieżąco kod źródłowy tytułowego programu w wersji Alpha.
poniżej zaś źródło, zawierające listę opisywanych zmian:
https://twitter.com/rpcs3/status/1764799571085983842
Wpis z serii update dawno nie gościł na stronie, a zgaduję że niewielu śledzi zmiany opisywane na łamach forum. Dlatego, niejszym przybliżę listę modyfikacji jakie od poprzedniej publikacji znalazły się na stronach PSEmu.pl
Przywołane zmiany obejmują między innymi:
- naprawiono błędy uniemożliwiające poprawne wyświetlanie głównego menu serwisu;
- poprawiono kod zapewniając poprawną indeksację stron z głównego pionu serwisowego;
- uzupełniono stronę pobierania archiwum OpenBIOS o brakujące wydania projektu;
- zaktualizowano informacje o emulatorach Avocado oraz JPCSP;
- usunięto błędy występujące na stronach pobierania i zaktualizowano katalog stabilnych wydań emulatora PPSSPP dla systemów Android oraz Linux;
- zaktualizowano bibliotekę plików w zakresie stabilnej wersji emulatora Play! dla systemów: Android, iOS, Linux, macOS, Windows oraz kodu źródłowego projektu;
- naprawiono błędy uniemożliwiające poprawne wyświetlanie głównego menu na stronach Projektu Homebrew;
- rozbudowano algorytmy bezpieczeństwa ograniczające działania robotów;
- zaktualizowano skrypty serwisu do najnowszych wersji;
Aktualizowana na bieżąco, a co za tym idzie pełna lista zmian wprowadzanych w serwisie publikowana jest w ramach dedykowanego tematu na forum.
Dziwnym trafem na stronie znalazła się garść aktualnych informacji, więc dla zachowania równowagi we wszechświecie czas najwyższy na odgrzewanego kotleta ;] z serii RPCS3WIP. Tym samym, uprzejmie donoszę...
... że dnia Pańskiego, 21 grudnia 2023 r. autorzy RPCS3 opublikowali informacje dotyczące zmian istotnie wpływających na funkcjonalność emulatora, w tym wzmianki o:
- implementacji mechanizmów kompresji przy zapisywaniu stanu gry, co umożliwi 50.procentowe zmniejszenie objętości ww. plików;
- rozbudowanym wyświetlaniu informacji o aktualnym stanie PPU na ekranie ładowania gry, dzięki czemu uruchamiając dany tytuł nie będziemy zmuszeni zadawać sobie pytanie czy program uległ zawieszeniu czy w tle wykonuje bliżej nieokreślone operacje;
- wprowadzeniu obsługi animowanych ikon w formacie ICON1.PAM;
- usprawnionej obsłudze kontrolerów przeznaczonych Guitar Hero Live, dzięki czemu wyeliminowano problemy występujące w systemach Linux przy emulacji ww. tytułu z wykorzystaniem dedykowanej gitary;
Po więcej informacji odsyłam do źródła:
Tytułowy emulator dawno nie gościł na łamach serwisu, czas zatem najwyższy uzupełnić bazę plików oraz opublikować (choćby krótki) nius o zmianach poczynionych w ostatnich wydaniach emulatora Play!
Nawiązując do poprzednich wpisów, prezentuję listę ostatnich zmian jakie znalazły się w rozwojowym wydaniu emulatora oznaczonego identyfikatorem 0.63-112-gc0da95cf opublikowanego 26 stycznia 2024r., która obejmuje między innymi:
- zaimplementowano obsługę wibracji kontrolerów gier;
- rozbudowano funkcje odpowiedzialne za generowanie plików zawierających zapis stanu emulatora;
- usprawniono obsługę pamięci RAM w tytułach dedykowanych platformie Namco System 147 oraz wprowadzono opcje konfiguracji sterowania dla drugiego gracza;
- zaimplementowano emulację instrukcji PDIVBW, SIFRPCRECEIVEDATA (w trybie NOWAIT) oraz funkcji iCancelAlarm;
- zoptymalizowano działanie funkcji emulujących GIF FIFO;
- usunięto błędy występujące przy przetwarzaniu wywołań SIF RPC;
- zaktualizowano narzędzia i skrypty wykorzystywane do automatycznej kompilacji kodu;
- zwiększono kompatybilność programu, usprawniając obsługę gier takich jak... Ace Driver 3: Final Turn, Animal Kaiser, Dead or Alive 2, L2 Love Loop, Soul Calibur 2, Time Crisis 4, The Lord of the Rings: The Return of the King, Warriors of Might and Magic;
Zapraszam do sekcji Pliki gdzie znajdują się najnowsze wydania dla mobilnych systemów z rodziny iOS oraz Android, jak również archiwa dla dużych maszyn pracujących pod kontrolą systemów Linux, macOS oraz Windows.
Założenia i plany to jedno, a ostateczny rezultat działań i tak opiera się bilans nieprzewidzianych pierwotnie czynników. Dla przykładu, w pierwszą połowę miesiąca planowałem się poświecić na kwestie zawodowych, ale autorzy tytułowego PPSSPP również chcieli się skupić nad pracą i opublikować stabilną wydanie emulatora.
Względem opisanych uprzednio wersji, lista najistotniejszych zmian wprowadzonych do opublikowanej 27 stycznia 2024 r. wersji oznaczonej numerem v1.17 obejmuje zakresem między innymi:
- usunięto błędy występujące w funkcjach emulujących bufor głębi;
- zaimplementowano emulację portu podczerwieni z wykorzystaniem funkcji sceSircs;
- w pełni zaimplementowano obsługę formatu CHD, włączając do tego wsparcie zdalnego ładowania obrazu gry i eliminując problemy występujące przy korzystaniu z retro-trofeów;
- wprowadzono obsługę MSAA dla urządzeń mobilnych;
- poprawiono wyświetlanie czcionek na urządzeniach Steam Deck;
- usunięto problemy powodujące nieprawidłowe generowanie obrazu na goglach Quest 3;
- zwiększono precyzję emulacji analogowych manipulatorów kontrolera, usuwając problemy występujące przy kalibracji deadzone gałki;
- dodano wsparcie myszki dla systemów Android;
- zwiększono kompatybilność programu, usprawniając emulację gier takich jak… Ace Combat, Driver 76, Hayate no Gotoku!! Nightmare Paradise, Harukanaru Toki no Naka, Naruto: Ultimate Ninja Heroes 2, Tactics Ogre, Tiger Woods 06, Tokimeki Memorial 4;
Zapraszam do tutejszej pobieralni, gdzie trafiła... najnowsza, stabilna wersja emulatora przeznaczona dla mobilnych urządzeń wykorzystujących systemy Android oraz iOS, jak również dużych maszyn pracujących pod kontrolą systemów macOS oraz Windows... a dla hardkorów kod źródłowy do samodzielnej kompilacji.
Z początkiem stycznia autorzy RPCS3 oficjalnie poinformowali o rozpoczęciu nowego cyklu rozwojowego projektu i związanego z nim przejścia na kolejną cyfrę w oznaczeniu wersji emulatora.
Wraz z powyższą informacją publikuję standardowe statystyki określające zakres prac, jakie wykonano pomiędzy kolejnymi wydaniami aplikacji. Opisywana analiza dla tytułowej wersji 0.0.30 przedstawia się następująco:
155 dni programowania
16 osób wprowadzających zmiany
490 wprowadzonych zmian
565 plików poddanych edycji
2 452 linijki dodanego oraz 12 759 usuniętego kodu
Zapraszam do działu Pliki, gdzie znajduje się publikowany na bieżąco kod źródłowy tytułowego programu w wersji Alpha.
poniżej zaś źródło, zawierające listę opisywanych zmian:
Wśród tegorocznych publikacji brakuje wpisów o czołowych projektach z emulacyjnej sceny, podobnie sytuacja przedstawia się w sekcji poświęconej PS2. Nie pozostaje zatem nic innego jak nadrobić ww. nieprawidłowość i zaprosić Was do zapoznania się z informacjami o świeżym wydaniu rozwojowego PCSX2.
Lista ostatnich zmian dla oznaczona ciągiem dev1.7.5483 wersji z 18 stycznia 2024 r., w stosunku do opisanych poprzednio wydań zawiera zmiany obejmujące między innymi:
- wprowadzono obsługę kontrolerów dedykowanych grom Pop'n Music;
- usprawniono emulację testu AEM, zwiększając odwzorowania transparentności w sprzętowym trybie generowania obrazu;
- przeprowadzono szeroką restrukturyzację kodu, usuwając zbędne elementy, systematyzując i zwiększając jego przejrzystość i podnosząc jakość.
- rozbudowano plik bazowego tłumaczenia programu;
- usprawniono obsługę wielu kontrolerów wykorzystujących multitap;
- zmodyfikowano opcje dialogowe odpowiedzialne za tworzenie karty pamięci w trybie pełnoekranowym, usuwając błędy występujące wcześniej przy wykonywaniu opisywanej operacji;
- usunięto funkcje DEV9 odpowiedzialne za odczyt danych z dysku w nieobsługiwanym trybie SDMA oraz naprawiono błędy powodujące nieprawidłowe działanie trybu MDMA;
- wdrożono funkcje umożliwiające prawidłowe wyświetlanie chińskich komunikatów w trybie pełnoekranowym;
- usprawniono działanie funkcji RecursiveFindFiles(), FindFirstFileW();
- zaktualizowano bazę kontrolerów, usprawniając dotychczasowe wsparcie dla urządzeń przeznaczonych dla konsol takich jak: Logitech, PDP Wired PS3, OUYA;
- zwiększono kompatybilność programu, usprawniając emulację tytułów takich jak... 007 - Agent Under Fire, Ace Combat 5, Armored Core Last Raven, Bully, Catwoman, Crash and Burn, Destroy All Humans, Devil May Cry, Flower Sun and Rain, Just Cause, seria Ratchet & Clank, S.L.A.I. - Steel Lancer Arena International, ilent Hill: Origins, The Fast and the Furious;
Zapraszam do sekcji Pliki gdzie znajdziecie jeszcze cieplutkie wydanie rozwojowe emulatora dla systemów Linux oraz macOS, standardowy Windows oraz plik z kodem źródłowym opisywanego wydania.
Zobacz archiwum aktualności poświęconych:
PlayStation | PlayStation2 | PlayStation Portable | PlayStation3 | PSEmu.pl